حضوری موثر با حجاب اسلامی (در سوئد)

 

نوع مطلب :خبر ،

نوشته شده توسط:

براساس یك تحقیق از گرایشات اجتماعى و صنفى زنان مهاجر تبار ساكن سوئد، تمایل به استفاده از حجاب و پوشش اسلامى، بویژه در میان دختران نوجوان مسلمان تبار در جامعه سوئد افزایش یافته است. «زنان محجبه شاغل در امور مختلف جامعه، با حفظ حجاب و حمل روسرى نشان مى‏دهند با افتخار و پاكدامنى، مى‏توانند در جامعه حضور داشته باشند.»

بنا به تحقیقاتى كه توسط یك بانوى خبرنگار سوئدى به نام خانم «كاترینا بیروال‏» صورت گرفته، بانوان و زنان جوان مسلمان كه بعضا سالها در سوئد زندگى كرده‏اند، بیش از زمان زندگى در كشور سوئد ، به ‏حفظ سنتها و پوشش اسلامى و استفاده از روسرى گرایش پیدا كرده و پیوسته بر تعداد خانم هاى محجبه افزوده مى‏شود، به گونه‏اى كه مى‏توان گفت پوشش موى سر اكنون رایج‏شده است.

خانم كاترینا بیروال در بررسى خود، زنان محجبه را به دو گروه تقسیم كرده است: گروهى كه عمدتا به منظور منحرف ساختن توجهات مردان و ممانعت از نگاه به آنان به چشم یك كالاى جنسى و تجارى و گروه دیگر كه از نظر سنتى داشتن روسرى و حجاب همانند بپا كردن كفش برایشان امرى محرز و طبیعى است. این خبرنگار سوئدى به این نكته نیز اشاره كرده است كه پوشش حجاب (اسلامى) علاوه بر زمینه‏هاى فوق، مى‏تواند برخاسته از یك دیدگاه سیاسى، عمدتا به منظور شكلى از مقاومت در برابر سرمایه دارى غرب نیز مورد ملاحظه قرار گیرد.

آقاى یوناس سونسون، دانشجوى دكترا در رشته اسلام شناسى دانشگاه شهر لوند (واقع در جنوب سوئد)، در گفت و گو با كاترینا بیروال، مى‏گوید: در كشور سوئد آزادى كامل وجود دارد، بسیارى از دختران على رغم مخالفت والدین خود، اكنون روسرى برسر مى‏گذارند و در این مورد نمونه‏هاى زیادى وجود دارد. وى مى‏گوید: روسرى سفید رنگ بزرگى كه تا روى شانه‏ها را مى‏پوشاند، توام با لباسهاى غربى (از نظر رنگ و جنس، نظیر كت و دامن) به صورت یك روند مد در اروپا، میان زنان مسلمان فراگیر شده است. آنها در كشورهاى دموكراتیك زندگى مى‏كنند و حفظ اسلام خود را با آن جامعه تطبیق مى‏دهند و همزمان، دانش و آگاهیهاى آنان نسبت‏به نگرشهاى مختلف در اسلام رشد مى‏یابد.

خانم كاترینا بیروال در گزارش خود نوشته است: «افراد در خارج از وطن اصلى، اغلب سنتى ترو به حفظ سنن خود بیشتر گرایش پیدا مى‏كنند و این امرى است كه زنان مسلمان را حتى از زمان زندگى در كشورهاى خودشان، بیشتر به استفاده از روسرى ترغیب مى‏نماید. به نوشته وى: «حتى فمنیستهایى وجود دارند كه معتقدند حجاب اسلامى، زنان آنان را از قیود بردگى و تهاجم مدها در امان نگه مى‏دارد». این خبرنگار در بخشى از گزارش خود درباره برگزارى نمایشگاه روسرى در حومه پایتخت استكهلم، نوشته است: «مد ساز معروف فرانسوى، پیر كاردن، بوتیك و شعبه‏اى در استانبول ندارد، اما در حومه استكهلم در منطقه رینكه بى (منطقه مهاجرنشین استكهلم) فروشگاه لباس زنانه‏اى وجود دارد كه آخرین مد روسریها و مانتو از شالهاى رنگین تا رداى بلند زنانه را مى‏فروشد.

 

ملاحظات

در كشور سوئد على رغم وجود گرایشات نژاد پرستانه كه بعضا گزارشات مطبوعاتى روند رو به رشد آن را خبر مى‏دهند، زنان مسلمان بویژه از كشورهاى عربى، بوسنى و پاكستان، بیش از سالهاى گذشته، به حفظ حجاب رغبت نشان مى‏دهند.

در ایستگاههاى قطار زیرزمینى و وسائط نقلیه همگانى و فروشگاههاى بزرگ مركز شهر، اكنون ملاحظه بانوان محجبه در مقایسه با 4 سال پیش، امرى طبیعى و عادى به نظر مى‏رسد.

براساس آخرین گزارشات رسانه‏ها، در حال حاضر 300-200 هزار نفر از جمعیت 8/8 میلیون نفرى سوئد را ساكنان مسلمان تشكیل مى‏دهند.

تعیین میزان تقید به اعمال و احكام اسلامى در میان مسلمانان سوئد، امرى بسیار دشوار است، اما با وجود سه سازمان بزرگ سراسرى اسلامى كه عمدتا چتر فراگیر مراكز اسلامى مختلف در سوئد را تشكیل مى‏دهند، مى‏توان گفت كه میزان تقید به حفظ شعائر اسلامى در میان مسلمانان ترك و عرب تبار بیش از مهاجرین سایر ملیتهاست و علاقمندى براى مراجعه به مراكز اسلامى (پس از مشخص شدن وضعیت اقامت در سوئد) در میان مسلمانان بوسنیایى و عرب، بیش از سایر مهاجرین دیده شده است.

گزارش روزنامه فوق از جمله گزارشات و به اصطلاح علائم اجراى اراده سیاسى دولت‏به ادغام فرهنگى مهاجرین در جامعه بومى سوئد و همچنین جلب افكار عمومى جمعیت كثیر مهاجرینى است كه تابعیت‏سوئد را پذیرفته‏اند. درعین حال، این گونه گزارشات از دو زاویه دیگر نیز مى‏تواند مورد ملاحظه قرار گیرد:

 

اول آنكه هشدارى است محترمانه و در واقع سیستماتیك نسبت‏به رشد اسلام گرایى نظیر حجاب در میان زنان مهاجر تبار در جامعه اروپا از جمله سوئد كه باعث نگرانى عده‏اى از سیاسیون و دست اندركاران امور فرهنگى این كشور گردیده است

 

 و دوم، موضوع باز نمودن بحث‏حجاب در جامعه سوئد (با توجه به رشد فزاینده گرایش به عایت‏حجاب در سوئد)

و سپس تفسیر و تفهیم آن، نه بدان گونه كه ماهیت و علل اصالت‏حجاب را در آیین اسلام مطرح نماید، بلكه به شكلى كه از یكسو جامعه زنان، به نوعى آرامش نسبى احساس كنند و از سوى دیگر، شكل و نوع حضور آسان و متناسب شرایط را نشان دهد. شاید در نظر اول، تقلیل معنویت‏حجاب و مدرنیزه كردن به ذهن متبادر گردد، ولى باید هر پدیده اجتماعى را متناسب بستر و زمینه اجتماعى آن پدیده لحاظ كرده، گامهاى سنجیده و متناسب برداشت. شرایط جهانى و اوضاع فرهنگى منطقه (اروپا - اروپاى شمالى) نمى‏تواند متاثر از آنچه كه در عالم خارج به نام اسلام، در حال تحقق یافتن است، نباشد; در طول بیست‏سال گذشته، سیاستمداران و صاحبان قدرت و مكنت مالى نیز تمام توان خود را در هدم جریان اسلامى بكار گرفته‏اند.

اما نتیجه نه تنها به نفع منافع ایشان نبوده، بلكه روز بروز شاهد رشد اسلام گرایى هستند. بنابراین، عاقلانه این است كه زندگى مسالمت آمیز با اسلام و مسلمانان داشته و از شدت تخاصم بكاهند. كشورهاى اروپاى شمالى كه از سویى از نظر تاریخى همچون اروپا درگیرى شدید مذهبى در عصر رنسانس و قبل از آن را تجربه نکرده اند و از سویى دیگر، مهاجرپذیر و نیازمند مهاجر ند، ترجیحا راه میانه را برخواهند گزید. البته راه طولانى و داراى فراز و نشیب فراوان خواهد بود كه در این میان، رفتارهاى فرهنگى و تبلیغات مذهبى ما مى تواند نقش قابل توجهى داشته باشد. تغییرات جهانى، شبكه‏هاى ماهواره‏اى، ارتباطات گسترده و روزمره، ایجاب مى‏كند كه نسبت‏به رفتارهاى فرهنگى و تبلیغى متناسب با مناطق گوناگون، برنامه‏هاى خاص و جداگانه‏اى تنظیم گردد.

 

منبع: ماهنامه اسلام و غرب شماره 27

 





 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات