تبلیغات
بانوان - لاغری به چه قیمتی؟!

لاغری به چه قیمتی؟!

نویسنده :
تاریخ:شنبه 11 مهر 1394-02:02 ب.ظ

تب لاغری و تناسب اندام چند سالی است به یكی از دغدغه‌های افراد به‌ویژه در گروه‌های سنی نوجوانان و جوان تبدیل شده است. اغلب در جامعه برای كاهش وزن شاهد رفتارهای مقطعی یا رژیم‌های درمانی نامناسب هستیم كه عوارض خود را با برگشت وزن یا در بروز انواع بیماری‌ها و نارسایی‌های گوناگون برای فرد نشان می‌دهد. این در حالی است كه بازار مكاره تبلیغات رژیم‌های غذایی داغ است و هر روز شاهد این هستیم كه رژیمی نو مد می‌شود.

دستیابی به وزن ایده‌آل در بلندمدت و با به‌كارگیری رژیم غذایی كاملا عملی به نظر می‌آید و در یك كلام باید برای دستیابی به وزن مناسب از خیلی علایق و ریزه‌خواری‌ها دست كشید، در غیر این صورت با به‌كار‌گیری رژیم‌های تك بعدی نه تنها هیچ نتیجه مثبتی به دست نمی‌آید، بلكه این سهل‌انگاری بروز بسیاری از بیماری‌های قلب و عروق، ریزش مو، بروز چین و چروك‌های پوستی، افسردگی، پرخاشگری و... را به همراه دارد. این در حالی است كه برخی از سبك‌ها و برنامه‌های غذایی روی كاهش وزن تاثیر بسزایی دارند. اما در این زمینه برنامه‌های غذایی بدون پایه علمی بسیار مشاهده می‌شود. برای مثال در میان برنامه‌های غذایی گوناگون رژیم غذایی پالئو، رژیم غذایی پارینه‌سنگی (پالئولیتیك) شناخته می‌شود كه در این برنامه غذایی برای همانند‌سازی رژیم غذایی از انسان‌های دوران پارینه‌سنگی استفاده می‌شود. این روش با این جملات كه بسیاری از تركیبات ناسالم از جمله شكر، نمك، انواع روغن‌های فرآوری شده در میان افراد جا باز كرده كه باید جلو آن را گرفت، در افكار رسوخ كرده است. در ضمن افرادی كه مبادرت به این رژیم می‌كنند باید از خوردن غلات و محصولات لبنی پرهیز كنند. از دیگر روش‌ها در رژیم غذایی می‌توان تاثیر ستاره‌ها و كواكب را روی خلق و خوی، سلامت، روابط و كار عنوان كرد. برخی از متخصصانی كه به‌طور جدی روی ستاره‌شناسی و طالع‌بینی مطالعه دارند نمادهای ماه‌های تولد و تاثیر آنها را بر خورد و خوراك موثر می‌دانند. در این روش با بیان شیوه‌های خلقی افراد نحوه رژیم غذایی مناسب به همراه نكات تغذیه بیان می‌شود و به این ترتیب هر فرد بنا بر ماه تولد خود باید شیوه و نكات گوناگون در رژیم غذایی را به‌كار گیرد.

 كاهش وزن به قیمت سلامتی!

 در بخش پذیرش بیماران سرپایی یك دختر جوان روی تخت دراز كشیده و سرم نصب كرده است. او با بیان اینكه سه روز است كه برنامه تغذیه‌ای پارینه سنگی را برای كنترل و كاهش وزنش به كار گرفته است به «آرمان» می‌گوید: من كلسترول دارم و باید از میوه‌ها، غلات و سبزیجات تازه، بیشتر از هر مواد خوراكی دیگر در هرم غذایی استفاده كنم، اما در این روش به دلیل استفاده زیاد از گوشت قرمز و تخم‌مرغ سلامتی‌ام به خطر افتاده است.

 رژیم تغذیه‌ای اینترنتی و استقبال عمومی

یك كارمند 30 ساله، رژیم غذایی كانادایی را سریع‌ترین روش برای كاهش وزن می‌داند و به «آرمان» می‌گوید: در این روش در صبحانه باید فقط یك فنجان قهوه تلخ مصرف كرد و به هیچ عنوان از غلات و هیدروكربنات استفاده نمی‌كنند. او با بیان اینكه این روش رایج‌ترین الگو برای كاهش وزن در بین زنان جوان محسوب می‌شود، می‌افزاید: بسیاری از بازیگران هالیوودی برای دستیابی به تناسب اندام از این روش عملی استفاده می‌كنند. گفته‌های این فرد در حالی عنوان می‌شود كه در هر رژیم غذایی باید گروه‌های غذایی متعددی گنجانده شود و در غیر این صورت كاهش گلوكز صدمات جبران‌ناپذیری را برای فرد به همراه دارد. باید توجه داشت كه كاهش هیدروكربنات در رژیم غذایی منجر به تضعیف سیستم اعصاب مركزی، گلبول‌های قرمز و بخش‌های مهم دیگر بدن می‌شود. این فرد با بیان اینكه با یك تحقیق ساده در سیستم جست‌وجوگر گوگل می‌توان به این برنامه غذایی در این روش دست یافت، می‌گوید: در یك هفته اخیر چهار كیلوگرم وزنم كاهش پیدا كرده است و اگر به همین منوال پیش رود تا یك ماه آینده به وزن ایده‌آل خود می‌رسم! گفته‌های این زن جوان در حالی مطرح می‌شود كه اغلب متخصصان تغذیه كاهش وزن به شكل علمی و بدون عارضه را سه تا پنج كیلوگرم در یك ماه می‌دانند.

 استفاده از خوراكی‌های متفاوت در رژیم غذایی

 یك متخصص تغذیه درباره رژیم‌های گوناگون تغذیه‌ای برای به دست آوردن وزن ایده‌آل به «آرمان» می‌گوید: امروزه شاهد رواج روش‌های گوناگونی در رژیم درمانی هستیم كه اغلب این الگوها نه تنها علمی نیست، بلكه صدمات جبران‌ناپذیری برای بدن انسان دارد. خدیجه رحمانی می‌افزاید: افراد قبل از استفاده از هر روشی در رژیم درمانی باید بدانند كه بحث تغذیه یك عامل چند وجهی در قالب مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تبلیغاتی تلقی می‌شود. به گفته او امروزه در جامعه شاهد شیوع اضافه وزن، چاقی و به نسبت عدم تحرك و عدم به‌كار‌گیری رژیم مناسب تغذیه‌ای هستیم كه این نارسایی‌ها زمینه‌های بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را در كشور افزایش داده كه این عوامل تهدید‌كننده سلامتی است.

این متخصص تغذیه با بیان اینكه واژه لاغری در دستیابی به تناسب اندام از لحاظ علمی درست نیست، می‌افزاید: هرگونه رژیم تغذیه باید به همراه مواد مغذی، تنوع، تعادل و تناسب در خورد و خوراك به افراد ارائه شود. رحمانی تاكید می‌كند: قبل از ارائه هرگونه رژیم تغذیه‌ای شاخص و نمایه بدنی بر اساس فرمول باید بررسی شود تا به این ترتیب مقدار سوءتغذیه یا اضافه وزن افراد مشخص شود. او با بیان اینكه در جامعه كمتر افراد به دنبال وزن ایده‌آل هستند و بیشتر تب لاغری در بین نوجوانان شیوع پیدا كرده است، تصریح می‌كند: باید هرگونه رژیم تغذیه‌ای مناسب كاملا علمی و با هدف كم كردن چربی به كار گرفته شود نه كاهش عضله و آب بدن.

به گفته این متخصص تغذیه در برنامه‌های نامناسب تغذیه‌ای شاهد كاهش حجم عضله، آب بدن و به نسبت كاهش ریزمغذی‌ها هستیم كه بالطبع این نارسایی‌ها كاهش سیستم ایمنی بدن، كم‌خونی، پرخاشگری، ریزش مو و دیگر بیماری‌ها را به همراه دارد. رحمانی دستیابی به تناسب اندام را منوط به برنامه غذایی مناسب به همراه ورزش متداول می‌داند و می‌افزاید: هرگونه برنامه غذایی باید زیرنظر متخصصان امر انجام شود، در این زمینه برخی افراد از رژیم دیگران استفاده یا خود را در معرض تبلیغات داروها و روش‌های لاغری غیرعلمی قرار می‌دهند و این امر نارسایی‌های فراوانی را برای جامعه به همراه دارد. او می‌افزاید: همگان باید بدانند كه یك رژیم غذایی مناسب و كامل، شامل گروه‌های متفاوت مواد غذایی می‌شود و رژیم‌های تك‌بعدی به هیچ عنوان مناسب نیست. برای مثال برخی افراد بر این باورند كه با قطع مصرف برنج یا نان در برنامه غذایی خود و به جای آن مصرف چند كیلوگرم میوه در روز می‌توانند به وزن مناسب دست یابند. این افراد باید بدانند، ‌این نوع برنامه‌های غذایی به هیچ عنوان مناسب و عملی نیست. 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر