تبلیغات
بانوان - دختر در لسان اهل بیت(ع)

دختر در لسان اهل بیت(ع)

نویسنده :
تاریخ:شنبه 24 مرداد 1394-10:47 ب.ظ

 
نوشته :فرزانه  سادات نیکوبرش
در فرهنگ اهل بیت :به زنان و دختران نگرش ویژه ای شده است و با تعابیر زیبا و بلندی  مانند «ریحانه» به معنی"گل" ، «قواریر» به معنی بلورها ، «حسنه» یعنی نیکی یاد شده است که هریک از این صفت ها نشانگر ویژگی خاص و ابعاد روحی و طبیعی دختران و زنان است در جامعه جاهلیتی که حضرت رسول اکرم(ص)

مبعوث شدند ، درجامعه ای که داشتن دختر جرم بزرگی محسوب می شد و هنگامی که نوید تولد فرزند دختر داده می شد روی ها از ناراحتی و خشم سیاه می گردید و دختران را زنده به گور می کردند  و همواره به عنوان جنس ضعیف و پست و ابزار دست مردان محسوب می شد و هیچ گونه حقوق و هویتی نداشت ؛ پیامبر اکرم  (ص) با ارائه الگوی عملی صدیقه کبری فاطمه زهرا :

 و نحوه ی گفتار و رفتار با این کوثر الهی در جامعه بدوی و جاهلی نشان دادند که چگونه باید با دختر رفتار کرد .

 رفتار لطافت گونه و مهربانانه با دختران که پرورش دهندگان نسل خود فردای جامعه هستند ، نشان داد که اسلام چقدر با دقت به تربیت این موجود الهی و پرورش او توجه دارد تا زن بتواند در محیط مناسب با رشد صحیح ، زمینه های کسب فضایل را برای پیمودن راه کمال بدست آورد . از این روی در لسان معصومین :روایت های زیادی در زمینه برخورد کرامت گونه و مهربانانه نسبت به دختر آمده است که هریک از این احادیث خود نشانه ی بُعد روحی و انسانی و حساس دختران را نشان می دهد که در

 بزرگ سالی کاملاً در شیوه ی رفتار و گفتار آنان تأثیر دارد . در اینجا به چند مورد آن اشاره می کنیم .

            با توجه به نگرش منفی جامعه جاهلی نسبت به تولد دختر که او را خوار و پست می شمردند

پیامبر اکرم از نشانه های سعادت خانواده را تولد فرزند دختر دانسته و فرمودند :

            «از نشانه های سعادت و نیکبختی زن آن است که نخستین فرزندش دختر باشد . » 

در حدیث دیگری نوع رفتار و برخورد با فرزند دختر به دلیل حساسیت روحی او مورد توجه قرار است، از نظر روانشناسی دینی برخورد با دختر بخصوص از سوی پدران باید بهترین نوع باشد که مورد تاکید اسلام است . چنان که پیامبر اکرم (ص) فرمودند : «بهترین شما (مردان) کسی است که بر زنان و دخترانش بهترین باشد . »  و در زمینه شخصیت دادن به دختران و توجه به این نوع برخورد لطافت گونه که همواره مورد توجه اسلام بوده است بُعد دیگری از نگرش اسلامی را می رساند . پیامبر اکرمف(ص) رمودند : «خداوند بر زنان و دختران مهربان تر است تا بر مردان و پسران . »  در حدیث دیگری با شاره به بُعد روحی و شخصیتی دختر به وظایف او اشاره کرده و حضرت رسول اکرم ص) فرمودند : «چه فرزند خوبی است دختر هم پر محبت است ، هم کمک کار ، هم مونس است و هم پاک و پاک کننده . »  

            این بیانات در حالی از لسان معصومین :بیان می شد که در جامعه دختر به عنوان موجودی حقیر و پست نگاه می شد و دختر داشتن نشانه ی بدبختی و عذاب برای خانواده بود ، در حالی که در اسلام به دختر به عنوان نعمتی الهی نگاه شده است که به برکت وجود او ، نعمت در خانواده جاری می شود . هم چنان که امام صادق :فرمودند : «دختران حسناتند ، پسران نعمت حقند ، بر حسنات بهره می دهند و از نعمت باز پرسی می کنند . »  و در همین زمینه نیز پیامبر اکرم(ص) فرمودند : «خانه ای که در آن دخترانی وجود داشته باشند ، هر روز دوازده برکت از آسمان بر آن نازل می شود و رفت و آمد ملائکه از آن خانه قطع نمی شود و برای پدر در هر شب و روز ، عبادت یک سال را می نویسند . » 

            در زمینه تربیتی خرید هدیه و شاد کردن کودکان سفارش زیادی شده است اما نکته قابل توجه روانشناسانه در نگاه اسلامی توجه و مقدم داشتن شادی دختر نسبت به پسر است که این برخورد باید

همراه با مهر و محبت و زبان این باشد . هم چنان که امام سجاد :فرمودند : «زنان چون بلورند ، آنها را نشکنید . »  و پیامبر اکرم (ص) نیز شادی دختر را در حد آزاد کردن بند ذکر کرده و فرمودند : «کسی که دخترش را شاد کند مانند آن است که برده ای از فرزندان حضرت اسماعیل: را خریده و در راه خدا آزاد کرده است . » 

            اسلام با نگاه دقیق و موشکافانه و روانشناسانه به «زن» و «دختران» همواره توصیه های رفتاری و برخوردی را جهت حفظ هویت و شخصیت زن و تربیت او برای پذیرش مسئولیت بالاتر را مدنظر قرار داده است و سعی کرده با ایجاد تحول فکری و فرهنگی و تربیتی و ارائه الگوهای برتری مانند فاطمه زهرا :زینب : و فاطمه معصومه :دختر داری و تربیت رختر را به جامعه آموزش دهند . نگاه ویژه و دقیقی که در هیچ یک از ادیان الهی و غیر الهی سابقه نداشته است . الگوی فاطمه زهرا :در تربیت نبوی ، پرورش استعدادها همتا و نظیر ندارد . الگوی مانند حضرت زینب :در دفاع از امامت و ولایت امام بر حق حسین : جلوه دیگری از حضور زنان در دفاع از اهل بیت : است که نشان می دهد در زمینه دفاع از ولایت و حق ، مرزی بین زن و مرد وجود ندارد و در طول سیره ی نبوی هریک از زنان به فراخور ظرفیت و موقعیت های مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در عرصه های خاصی حضور برجسته و تکاملی داشته اند . 

            در این میان حضرت فاطمه معصومه :نیز از جمله زنان برجسته و عالمه ای در عترت نبوی است که در سایه سار دو امام معصوم رشد و نمو یافت و ازدواج نکرد ، چون کفوی نداشت که بتواند در انجام وظایف و مسئولیت هایش او را یاری کند و با مسئولیت سنگینی که طبق روایت های معصومین :

بر دوش داشت و ذهنیتی که روایت ها در افکار عمومی در مورد و ماموریت های فاطمه

کبری :همواره سفارش  کرد . بودند در مرحله ی عمل و انجام تکالیف و و ظایف خود ، خوب درخشید و با حرکت علمی و بیان احادیث ناب نبوی و حرکت سیاسی – اجتماعی خویش (هجرت) توانست پایگاه علمی تشیع را در ایران شکل و جهت دهد ، که تا امروز ایران و ایرانی به برکت وجود آن حضرت همچنان از انوار وجودی حضرتش بهره مند است ؛ و بیهوده نیست که روز ولادت حضرت معصومه :به عنوان روز دختر نامگذاری می شود . روزی که می توان با شناخت معرفت صحیح نسبت به آن حضرت به دختران نشان داد که اگر ماهیت و هویت و شخصیت خود را بشناسند ، چگونه می توانند با استفاده از مهم ترین دوران عمر خویش «دوران جوانی» و بهره گیری از استعدادها و توان و انرژی خویش ، راه صحیح را بیابند و به شکوفا کردن خلاقیت ها و استعدادهای خویش بپردازند و با الگوگیری از حضرت فاطمه معصومه :ستاره ای باشند در جامعه خویش ، تا جامعه را سر منزل مقصود و کمال حقیقی رهنمون سازند

نوع مطلب : فرهنگی  بهداشتی  مقالات 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر